torsdag 15. september 2011

Transferteknikk

Den første oppgaven vi fikk var å utføre transferteknikk. Dette er en teknikk for å overføre bilder ifra papir til stoff. Jeg valgte et bilde av Johnny Depp fra Alice in wonderland. Det var et bilde med sterke farger så jeg tenkte det ville syntes veldig godt når jeg overførte det til stoff.

Det jeg trengte var:
- Et bilde (på vanlig A4 ark)
- En stoff bit
- Lim/lakk/tapet lim
- Strykejern
- Papir
- Vannbad (balje med vann)
- Spenol (krem)

Det jeg begynte med var å dekke bilde med lim/lakk også la jeg det med bilde ned på stoffet. Sånn skulle det ligge til limet var tørket så for at det ikke skulle bøye seg la jeg det i press en stund.


Når jeg tok det ut av press la jeg papir på begge sidene av stoffet og brukte strykejernet til å tørke det siste limet som ikke hadde tørket. Hvis en vil kan en bare la det ligge i press i et døgn så er det tørt. Etter jeg hadde strøket det la jeg det i vannbad i 10-15 minutter for at papiret skulle løsne. 



Når jeg tok stoffet opp ifra vannbadet begynte jeg å gni forsiktig papiret av med våte hender. Jeg måtte være veldig forsiktig ellers ville fargen(bildet) også løsne. Når jeg var ferdig med å gni av alt papiret smurte jeg bilde inn med spenol(krem) for at bilde skulle bli blankere og for at fargene skulle komme tydeligere frem. 



- Benedicte 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar